عطر و ادکلن اماراتی چیست؟ ادکلن پرشده امارات یا دبی به چه معناست؟

عطر و ادکلن اماراتی

عطر و ادکلن اماراتی چیست؟ ادکلن پرشده امارات به چه معناست؟

ادکلن اماراتی (ادکلن پر شده در امارات)، در اصطلاح به محصولی گفته می شود که مشابه برند اصلی در کشور امارات تولید و بسته بندی و آماده می شود.
توجه کنید که عطرها می توانند ساخت هر کشوری باشند، از فرانسه و ایتالیا گرفته تا ترکیه و امارات و چین و… اما منظور ما از ادکلن اماراتی همان ادکلن فیک یا تقلبی است که مشابه یک محصول از برند اصلی مانند دیور یا گرلن تولید میشود و بین این ادکلنها و برندهای اماراتی تمایز قايل میشویم:
حال در اینجا مبحث را بیشتر باز میکنیم. امروزه امارات به عنوان یکی از تولید کنندگان برتر عطریات در دنیا شناخته میشود و بیش از صد برند ثبت شده در زمینه عطر و ادکلن دارد که معروفترین آنها عبارتند از: اجمل – آرماف – رصاصی – افنان و… . بنابراین یک تقسیم بندی در مورد تولیدات کشور امارات میتوان انجام داد که منظورمان را کامل برسانیم:

۱- برند اماراتی:عطر و ادکلن هایی با برند های  ساخت کشور امارات (مانند اجمل و رصاصی )

۲-ادکلن اماراتی؛ یا همان کپی از برندهای اصلی یا ادکلن ظرح اصلی اماراتی

در این مقاله ما با دسته دوم بیشتر سر و کار داریم و منظورمان همان دسته دوم است

۱-برندهای اماراتی عطر:

دسته اول یا همان برندهای اماراتی، عطرهایی هستند که در کشور امارات تولید و مسلماً بسته بندی می شوند. این عطرها تقلبی نیستند بلکه برندهایی  هستند که اغلب در محدودۀ قیمتهای پایین تر از برندهای اصلی شروع به فعالیت می کنند و بازار هدف آنها مشتریانی ست که با قیمت اقتصادی قصد خرید دارند مانند برند اجمل یا آرماف. اغلب این برندها زیر ده سال عمر دارند ولی در میان آنها برندهای قدیمی مانند رصاصی و اجمل نیز یافت میشود و برخی از آنها بسیار معتبر هستند و در تمام فروشگاههای اروپایی و امریکایی یافت میشوند مانند آرماف و رصاصی.

تولیدات برندهای اماراتی به دو دسته تقسیم میشوند:

  •  کپی از محصولات برندهای اصلی
  •  محصولاتی که طراحی شده توسط خود برند است.

۱- عطرهای کپی از محصولات برندهای اصلی: این محصولات به دلیل رعایت قانون کپی رایت، نامی متفاوت و ظاهری متفاوت را نیز برای شیشه و بسته بندی محصول خود انتخاب می کنند. اینها تولیداتی قانونی بوده و تقلبی محسوب نمی شوند. به طور مثال از برند اماراتی آرماف میتوان موارد زیر را نام برد:

  1. کلاب دی نویت اینتنس مشابه کرید اونتوس
  2. ترس نویت مشابه کرید سیلور مانتین

۲- محصولاتی که طراحی شده توسط خود برند است و مشابه معروفی در بیرون ندارد به طور مثال از برند آرماف میتوان به بلک اونیکس اشاره کرد.

 

۲-ادکلن اماراتی یا ادکلن پرشده امارات یا دبی 

این دسته که موضوع اصلی مقاله هستند عطر و ادکلن هایی هستند که کپی کاملی از عطرهای مشهورند و شیشه و بسته بندی آنها کاملا مشابه ادکلن اصلی در امارات یا چین یا هر کشور دیگری تولید می شود و  سپس در امارات، اسانس به داخل این شیشه ها تزریق می شود و با بسته بندی کاملا مشابه اصلی به سایر کشورها و معمولا کشورهای جهان سوم توزیع میشوند. این محصولات هیچکدام قانونی نبوده و تمامی فرایند از تولید گرفته تا توزیع به صورت غیرقانونی و قاچاق انجام میشوند.

در دبی یک منطقه آزاد تجاری وجود دارد که کاملا محصور بوده و افراد عادی نمیتوانند وارد این منطقه شوند و تمامی شرکتهای تولیدی و حتی اغلب نمایندگیهای برندهای اصلی در این منطقه قرار دارند. تولیدات این منطقه از طریق خور به بازار قدیم دبی و فرودگاه انتقال میابند.

در صنف عطر و ادکلن، منظور از ادکلن اماراتی، دسته دوم، یعنی ادکلن تقلبی کاملا مشابه اصلی است.

اشتباه رایج مشتریان:

اما گاها دیده شده که مشتریان به اشتباه اصطلاح ادکلن اماراتی یا عطر عربی را برای برندهای اصلی بکار میبرند. آنها تصور می کنند عطری که زیر نویس عربی داشته باشد قطعا ادکلن اماراتی است یعنی در دسته دوم قرار میگیرد مخصوصا اینکه ما ایرانیها کلا نسبت به عربها دید منفی داریم و این موضوع در ناخودآگاه ما همواره وجود دارد  در صورتی که  اینگونه نیست. به این نکته توجه کنید:

زبان عربی امروزه در میان پنج زبان رایج دنیاست و در زیر جعبه و یا پشت جعبه اغلب ادکلنها حتما توضیحاتی از این زبان دیده میشود. به طور مثال عبارت: لاستعمال خارجی فقط

زیرنویس عربی حتی در برندهای بسیار معتبر مانند دیور نیز دیده میشود و فقط در برخی محصولات که به صورت بوتیکی عرضه میشوند وجود ندارد مانند برند شنل

در یک جمع بندی کلی میتوان گفت:

  • ادکلن هایی که در دسته اول قرار دارند یعنی برندهای اماراتی تقلبی نیستن بلکه فقط تولید امارات هستن.
  • ادکلنهای اماراتی یا همان دسته دوم، به دلیل آنکه یک کپی کامل و فریبنده از عطرهای برند اصلی مانند دیور هستند، اصطلاحاً پر شده اماراتی محسوب می شوند و قطعاً تقلبی هستند.
  • عطرهایی که صرفا در پشت جعبه یا انتهای جعبه عربی نویس دارند تقلبی نیستند.

اما چه چیزی باعث فریب مشتریان میشود؟

ماندگاری عطرهای اماراتی یا کیفیت عطر اصیل ؟

یکی از عواملی که باعث افزایش ماندگاری می شود میزان غلظت عطر است. امّا ماندگاری عطر آن قدر که برای ما ایرانی ها باارزش است برای اروپایی ها اهمیّت ندارد. لذا هرچند که عطرهای تولید کارخانه های اصیل، قاعدتاً می بایست غلظت بالاتری داشته باشند، امّا ممکن است عطرهای تولید شده در امارات از غلظت بالاتری نسبت به عطرهای تولید شده در اروپا برخوردار باشند.
چیزی که با اطمینان می شود گفت این است که عطرهای تولید کارخانه های اصیل (اروپا و آمریکا) از کیفیّت مادّه ی اوّلیّه و رایحه ی زیباتری برخوردارند. چرا؟
چون:
کارخانه های اماراتی، برای پایین آوردن قیمت تمام شده، روغن عطر (عطر رقیق نشده یا ۱۰۰% غلظت) مصرفی خود را از کارخانه های درجه ی دوی اروپایی خرید می نمایند.
کارخانه های درجه ی دو، بدلیل در اختیار نداشتن عطّارهای (نوزهای) ماهر و دستگاه های آنالیزی قوی، قادر به دوباره سازی عطرهای اصیل، با تمامی جزئیّات نیستند. لذا عطرهایشان فقط نزدیک به عطر اصیل است و کاملاً شبیه نیست.
دوّم اینکه موادّ اوّلیه ی مورد استفاده ی کارخانه های درجه دوی اروپایی، مخصوصاً موادِّ اوّلیّه ی طبیعی که گران اند ممکن است از نوع ممتاز نباشد و این موجب کاهش کیفیّت رایحه ی روغن عطر کارخانه های درجه دو می شود.

 

4.1/5 - (22 امتیاز)

2 thoughts on “عطر و ادکلن اماراتی چیست؟ ادکلن پرشده امارات یا دبی به چه معناست؟

  1. شاهرخ گوهری میگوید:

    سلام متشکرم ازاطلاعات بسیارعالی که درمقاله آمده وتمامی ابهام های بنده رابرطرف نموده است باآرزوی موفقیت برای شما.

  2. amirazizi1982 میگوید:

    مطالبی عالی و مفید و غیرتکراری و همینطورکه دارم توی سایت شما مطالب رو میخونم اعتمادم لحظه لحظه داره بیشتر میشه و قطعاً که از مشتریهای خاص شما خواهم شد .
    با سپاس و تشکر …

دیدگاهتان را بنویسید