رابطه میان عطر و پوست شما

رابطه میان عطر و پوست شما

رابطه میان عطر و پوست شما – چه عطری مناسب چه پوستی است؟

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که برای باپرستیژ بودن باید از عطر و ادکلن‌های گران‌قیمت استفاده کنند چون مرغوب‌تر و خوش‌بوتر و ماندگارترند. این فکر از جهتی اشتباه است. هر کسی می‌تواند با هزینه‌‌ای کم عطر مناسب خود را خریده و از آن راضی باشد. عطر یا ادکلن ( ادوکلن ) مرغوب و گرانقیمت هم خوب است اما وقتی با بدن شما سازگار نباشد، فایده‌ای ندارد.
منظور از سازگاری با بدن شما، در اصل «سازگاری با پوست شما»ست. بسیاری از مردم طرز استفاده نادرستی از ادکلن ( ادوکلن ) و عطرها دارند: آنها عطر را به لباس خود می‌زنند. شاید عطرهایی وجود داشته باشند که مخصوص لباس باشند ولی مساله این است که عطر باید روی پوست جواب بدهد. تجربه ثابت کرده است که پوست افراد با یکدیگر متفاوت است، بنابراین هر عطری احتمال دارد روی پوست افراد مختلف، واکنش‌های شیمیایی متفاوت و در نتیجه بازتاب مختلفی داشته باشد. این در اصطلاح علمی یعنی PH و میزان اسیدی بودن یا قلیایی بودن پوست افراد متفاوت است.
عطرها چه بو و رایحه‌ای دارند!؟ ما از معیار چشایی برای شناسایی نوع بوی عطر استفاده می‌کنیم: «ترش»، «شیرین»، «تلخ». چند رده‌بندی‌های دیگری نیز مانند انواع رایحه‌ی گل‌ها یا میوه‌ها یا حتی بوی چوب درختان و شکلات و توتون نیز وجود دارد ولی این سه نوع رایحه به اضافه‌ی «سرد» و «گرم» ساده‌ترین معیارهای ما برای تشخیص نوع عطر هستند. علاوه بر صفات «تند» و «ملایم» می توان صفت‌های «سنگین» یا «سبک» را هم به کار برد.
بعضی از عطرها ترکیبی از این سه رایحه به اضافه‌ی سردی و گرمی هستند مثلاً: عطرهای گرم و شیرین یا سرد و تلخ یا تند و شیرین با تندی و ملایمت‌های مختلف.

عطرهای گرم و شیرین و تلخ : مناسب برای فصول سرد و مناطق سردسیر
عطرهای سرد و تلخ یا ترش : مناسب برای فصول گرم و مناطق گرمسیر و مجالس دوستانه
عطرهای تند از هر نوع : برای میهمانی‌ها و مجالس
شما می‌توانید نوع عطرهایی را که می پسندید طبق سلیقه یا ذائقه بویایی خود انتخاب کنید، آیا عطرهای گیاهی با منابع گل‌ها و درختان و صمغ درختان و دانه‌ها و میوه‌ها را می پسندید یا عطرهایی با منابع حیوانی مثل مُشک که از آهو گرفته می‌شود یا عنبر که از نهنگ عنبر به دست می‌آید یا منابع و فرآورده‌های آلی و نفتی. به توضیحات و نوع رایحه‌ای که معمولاً روی جعبه یا شیشه‌ عطرها نوشته می‌شود بیشتر از زیبایی و ظاهر شیشه توجه کنید.
زمانی که به فروشگاه عطر سر می زنید، هر بار بیش از دو سه نوع عطر را تست نکنید چون بعد از تست چند عطر شامه‌ی شما پر شده و از تشخیص میزان احساستان نسبت به عطرهای آخری عاجز می‌شوید.
یک تجربه جالب نشان می دهد که در بسیاری از موارد افراد مایل به چاقی یا چاق یا افرادی که به غذاهای گرم و شیرین و یا بستنی و انواع شیرینی‌ها علاقه‌ دارند به عطرهای شیرین و افراد لاغر یا کسانی که به غذاها و خوراکی‌های تند و شور و ترشی‌ها علاقه دارند به عطرهای سرد و تلخ بیشتر تمایل دارند. شاید این موضوع برمی‌گردد به ارتباط بویایی و چشایی و نزدیکی این دو.

رابطه میان عطر و پوست شما -محلهای استفاده عطر روی پوست
رابطه میان عطر و پوست شما -محلهای استفاده عطر روی پوست

گفتیم عطر باید روی پوست تاثیر خود را نشان بدهد. سوالی که مطرح می شود اینست که دقیقاً کدام قسمت بدن؟ چند نقطه از بدن هست که دارای نبض است: پشت گوش‌ها در قسمت زیر آن و کناره‌های بینی و مچ دست و مچ پا و گردن نقاط مناسب برای زدن عطر هستند. سعی کنید به گردن عطر نزنید چون پوست گردن مقداری حساس است. همان کناره‌های بینی و پشت گوش و نبض مچ دست از همه مناسب‌تر است. ضربان نبض باعث می‌شود که رایحه‌ی عطر بیشتر در هوا پخش شود. اگر به فاصله ساعد و بازو یعنی میان آرنج و یا پشت زانوی پا و کنار قوزک پا نیز دقت کنید آنجا نیز نبض دارد و مناسب زدن عطر است. اگر پوست شما خشک است می‌توانید قبل از زدن عطر کرم‌ یا لوسیون‌ استفاده کنید تا ماندگاری عطر بیشتر شود.
نیازی نیست حتماً با عطر دوش بگیرید. اگر می‌خواهید میزان ماندگاری عطرتان بیشتر باشد، بعد از این که مقداری به پوست‌تان عطر زدید، کمی منتظر بمانید تا خشک و جذب پوست شود و بعد یکی دوبار دیگر به همین ترتیب این کار را تکرار کنید. این‌طور مواد معطر بیشتر جذب پوست می‌شود. در حقیقت الکلی که به عطر اضافه می‌شود عطر را با خود متصاعد کرده و موجب پخش شدن آن در فضا می‌شود.
در روزهای گرم یا تابستان از عطرهای سرد و به مقدار بیشتر استفاده کنید. الکل موجود در ادکلن‌های مختلف در گرما به سرعت تبخیر می‌شود. احساس خنکی و سردی عطر نیز برای دیگران خوشایند است.

سعی کنید اسپری و ادکلن‌ها تا حد امکان به موی سر شما نپاشد. گفته شده برخی ترکیبات موجود در عطر ممکن است باعث سفیدی زودرس موی سر شما شود. شیشه‌های عطر و ادکلن خود را پشت پنجره و جلوی نور آفتاب قرار ندهید. مخصوصاً اگر شیشه‌ی آنها شفاف و سفید یا غیررنگی باشد.
چند توصیه دوستانه:
همیشه سعی کنید یک یا حداکثر دو نوع عطر یا ادکلن مخصوص به خود داشته باشید. زمانی که احساس کردید آن عطرها به شما سازگار بودند و خودتان و دیگران از آن راضی بودید، سعی کنید آن عطرها را به عنوان «شاخصه» یا معرف و یکی از نشانه‌های شناسایی خود حفظ کنید و تنها از آن استفاده کنید. این پرستیژ خاصی به شما می‌دهد و ضمن آن استفاده گوناگون از عطر و ادکلن‌های مختلف زیاد خوشایند نیست و حتی شاید برخی از آنها با پوست شما سازگار نباشد.
از همان ادکلنی که همیشه استفاده می‌کنید اسانس یا عطر آن یا اشانتیون‌های آن را بگیرید و همیشه در سفر یا جاهای مختلفی که رفتید همراه خود داشته باشید. اصلاً می‌توانید تست ادکلن‌های مختلف روی پوستتان را به جای خرید شیشه‌های بزرگ از همین اشانتیون‌های کوچک و ارزان‌قیمت شروع کنید، لازم نیست شیشه‌ی بزرگ صد سی سی و گران قیمت  و یا یک کوزه یا یک بشکه بزرگ بگیرید که بعداً به این نتیجه برسید که به درد نمی‌خورد!
یادتان باشد که شما «عطر را به خاطر دیگران می‌زنید» چون بعد از چند دقیقه شما به خاطر عادت به آن دیگر بویی نمی‌شنوید. پس عطر برای ایجاد احساس بهتر از شما در نظر دیگران است. در هر شغل و سمتی هستید عطر را فراموش نکنید.

به این مطلب امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید